2025.gada 21.februārī Ilgtspējīgas attīstības komisija organizēja augsta līmeņa ekspertu forumu “Augstākā izglītība Latvijas ilgtspējai”. Foruma mērķis bija pastiprināt augstākās izglītības nozīmi valsts, sabiedrības un ekonomikas ilgtspējīgā attīstībā, ņemot vērā aktuālo globālo situāciju un īstenotās reformas. Pievēršot lielāku uzmanību augstākās izglītības sistēmas ilgtspējīgai attīstībai, mijiedarbībai ekonomisko attiecību sistēmā, gan produktivitātei, gan konkurētspējai,gan ilgtspējai. Nosakot, ka augstākās izglītības formula Latvijā ir stiprināt spēju iekļauties globālajā izglītības un zinātnes telpā, nodrošinot nacionālās intereses un tiecoties uz starptautiski atzītu izcilību.
2025.gada 5.martā komisijas deputāti nosūtīja vēstuli Ministru prezidentei ar lūgumu izvērtēt un nosūtīt atbidīgajām ministrijām darbam foruma noslēguma pieņemtos trīs tematiskos bloku punktus.
Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – IZM) pārstāvji iepazīstināja komisiju ar foruma “Augstākā izglītība Latvijas ilgtspējai” ieteikumu ieviešanas gaitu. Pirmajā tematiskajā blokā augstākās izglītības sistēmas pārmaiņu dinamika un ilgtspēja nosakot, ka augstskolu padomes ir kā stratēģiskās vadības dzinējspēks. Nosakot padomju locekļu skaita pārskatīšanu, birokrātijas mazināšanu padomēs un augstskolās – pāreja uz institucionāla līmeņa reformām, padomju stratēģiskā un līderības kapacitātes pēctecības nodošana. No otrā tematiskā bloka augstākā izglītība un konkurētspēja IZM pievērsīs lielāku uzmanību birokrātijas mazināšanai, konkrētāk institucionālas reformas vidēja termiņa plānošanā. Finansējuma piesaistīšanas vienkāršošanai un intelektuālajam īpašumam, konkrētāk par noteikumiem komercializācijai. Finansējuma nodrošināšana zinātnei - tiek skatīta ik gadu valsts budžeta ietvaros.
Trešais tematiskais bloks nacionālās interes un globālā izcilība augstākajā izglītība Latvijā: līdzsvara formulas meklējumos. Lielāka elastība angļu valodai līdzsvarā ar latviešu valodas saglabāšanu – tiek gatavoti grozījumi valsts augstākās standartā un regulējumā saistībā ar ārvalstu studentiem; (īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas – 20%, pirmā - 30%, otrā - 40 un trešā cikla - 50 augstākās izglītības programmas). Paredzot zinātniskos projektos ar publisko finansējumu terminoloģijas attīstīšanai latviešu valodā – VPP "Letonika" uzdevumi paredzēti t.sk.: mūsdienu latviešu valodas attīstības un lietojuma izpēte un latviešu valodas tehnoloģiju izpēte un attīstība.
Ekonomikas ministrijas pārstāve informēja, ka ministrija visu laiku domā par cilvēkkapitāla attīstību Latvijā, bet norādīja, ka foruma punkti ministrijā nav izskatīti. Foruma minētos punktus plāno izskatīt Cilvēkkapitāla attīstības padomē.
Tāpat arī Labklājības ministrija nevarēja informēt komisiju par forumā pieņemtiem punktiem, jo ministrija plāno to izskatīt Cilvēkkapitāla attīstība spadomē.
Ilgtspējīgas attīstības komisjas deputāti saka lielu paldies Izglītbas un zinātnes ministrijai par izsmeļošu skaidrojumu.
Ilgtspējīgas attīstības komisijas priekšsēdētājs U. Mitrevics norādīja, ka komisija atkārtoti skatīs šo jautājumu rudens sesijā. Jo svarīgi ir augstākās izglītības sistēmas uzlabojumi, par to, kā piedāvāt uzņēmējiem, augstākai eksporta spējai, pievienotās vērtības radīšanai, labāk sagatavotus studentus un veicināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu radīšanu, un globālajā augstākās izglītības piedāvājuma sacensībā neaizmirst nacionālās un valstiskuma intereses.